[ bersamaku ]

December 4, 2011

PANGGILAN TELEFON MISTERI EPISOD22

KISAH INI DISALIN TANPA EDIT DARIPADA SUMBER ASAL (KREDIT DI AKHIR POST). SEBARANG KESULITAN AMAT DIKESALI (SURE MACAM AYAT SIGNBOARD ORANG REPAIR JALAN KAN?).

SILA LAYAN, PENUH PERASAAN..





Sambungan ..

Hati aku agak resah, aku bersedia dengan apa saja kemungkinan, aku reda kiranya apa-apa berlaku pada Danny. Belum sempat fikiran aku melayang dengan lebih jauh, aku rasa kepala aku kena ketuk oleh sesuatu. "Hoi takde nye hero mati, hidup lagi kat luar tu ha,siap makan popcorn" binawe punya abang, mcm tu dia jawab aku . Rupa-rupanya Danny cedera ringan je, tak masuk wad pun, sekadar pesakit luar. Aku je yang risau lebih2 pulak.

Danny melawat aku, tidak lama selepas keluarga aku pulang. Disebabkan kemalangan tu, keluarga aku dah tau tentang aku dan danny, melalui patung tu yang dikutip di kawasan kemalangan. Nasib baik takde mati ke cedera parah ke apa, cuma penunggang motorsikal tu retak bahagian kaki dan dah disimen, pun dirawat sebagai pesakit luar jugak. Seperti yang salah sorang forumer kat sini ada menulis, bahaya jugak kan kalau aku panic, ya memang betul. Aku ni kalau panic, aku akan buat tindakan melulu, tindakan bodoh pun ya jugak, tak aku nafikan langsung. Sebab tu, kalau nak inform sesuatu yang mungkin mengejutkan, eloklah jangan dalam kereta ke apa, kang tak pasal-pasal accident.



Wajah nenek tua yang tersenyum tu, terbayang semula di mata aku. Sehinggakan aku fobia beberapa hari lepas tu aku cuba elak nak tengok cermin. Aku takut peristiwa sama berulang. Sewaktu drive pun, aku sedaya upaya tak nak guna cermin tapi mustahil kan, memang perlu pandang jugak. nasib baik lah lepas tu nenek tu dah tak muncul. Lega.

Oh ya, berbalik pada kisah Kenny, temujanji kitorang bersama Kenny dibatalkan sebab kitorang accident. Bukan la batal sebenarnya, just tunda hari lain je.

Danny melawat aku,selepas ahli keluarga aku pulang. Tanpa berkata apa2, Danny cuma tunduk diam. Kerana menyangkakan aku mengamuk sebab luahan perasaan dia tu, tapi aku jelaskan perkara sebenar. Apa yang aku nampak sebelum kemalangan tu, Danny berkerut dahi. Di wajahnya nampak kesal, tak sangka pulak gurauan tu betul2 terjadi. Mungkin nenek tu dah pun ikut sejak dia berangkat dari rumah lagi,who knows?

Beberapa hari kemudian, aku dan Danny berjaya jumpa Kenny,di salah sebuah restoren melayu yang berdekatan dengan tempat kerja aku. Pada malam tu, aku dan Danny ceritakan apa yang telah berlaku, apa kaitan panggilan telefon nenek dia dan Freddie, kami ceritakan sepenuhnya tanpa ada satu fakta pun yang tertinggal. Kenny yang pada awalnya kelihatan agak nakal dan tak habis2 mengusik aku, berubah menjadi serius bila mendengar perkara sebenar.

Inilah cerita yang kami dengar dari pihak Kenny.

Nota : Kisah Kenny ini ditulis berdasarkan cerita sebenar Kenny,yang telah diubahsuai dalam bentuk penceritaan. Harap maklum. Sekali lagi, dialog di dalam kisah Kenny,hanyalah rekaan semata-mata untuk disesuaikan dengan cerita.

Hello,nama sy Kenny. Sy berusia 22 tahun dan baru sahaja menamatkan pengajian di luar negara. Dah lama sy tak balik ke kampung halaman,inilah saat yang paling sy tunggu sejak sekian lama. Sy menetap di luar negara selama 4 tahun dan kini pulang dengan segulung ijazah. Ijazah? Ok, tipu. Diploma sahaja. Haha! Sy sempat bercuti ke beberapa tempat sebelum pulang berehat ke kampung halaman untuk aktiviti menganggur pulak, sy tak nak kerja terus.. dah 4 tahun sy rasa otak terbeban,tiba2 nak kerja pulak, takkan lah kot? Selepas discuss dengan ayah sy dan dia pun bersetuju, jadi sy pun berehat atau dengan erti kata lain, menganggur selama 3 bulan sebelum sy amik keputusan nak cari kerja di mana-mana. Yang penting, sy rehat puas2 dulu.

Bila sampai ke kampung, dan mula menetap semula dengan keluarga, sy dapat rasakan sesuatu yang ganjil pada nenek sy (ibu kepada ayah sy), yang berkelakuan pelik setiap hari. Ayah cakap, nenek sy tu dah nyanyuk, ye lah kan, umur pun dah hampir mencecah 90 tahun. Alah,sebelum sy pergi luar negara pun,nenek dah mula tunjuk tanda nyanyuk dia tu,tp tak lah seteruk skrg, mcm perangai budak2,ye jugak. Sy akui, sy ni agak nakal dan bila sy bosan, mula lah sy mencari sesuatu untuk di explore. Lebih2 lagi sy anak tunggal, ibu sy pula dah berkahwin lain selepas bercerai dengan ayah sy. Hanya sy, ayah dan nenek tinggal di rumah, kadang kala ditemani oleh keluarga ibu saudara sy yang hanya tinggal di rumah sebelah.

Pada satu hari, sy terdengar suara nenek seperti bercakap dengan seseorang. Mcm bercakap dalam telefon je lagaknya, tapi dengan siapa? Sy curi-curi mendengar dari luar bilik. Bilik nenek sy, langsung takde pintu sebab ayah sy dah cabut pintu tu sejak beberapa tahun lepas,risau jika nenek mengunci dirinya dari dalam. Sy dengar perbualan tu,agak lama. Nenek seolah-olah bertanyakan tentang seseorang dan sy ada mendengar nama Freddie disebut. Siapa pula Freddie ni, kekasih lama ke, hati nakal sy berbisik.

Sy biarkan nenek mcm tu je,pada sebelah malam nya,selepas makan malam dan sewaktu sy dengan ayah lepak kat luar,minum teh dan hisap rokok, sy bertanya pada ayah tentang nenek..Menurut cerita ayah, nenek dah mula nyanyuk sejak sy sekolah menengah lagi.Tapi waktu tu,tak berapa ketara,cuma perubahan sikit saja. Tapi sekarang,perangai nenek semakin pelik. Semakin kerap bercakap yang bukan-bukan, tapi ayah hanya menganggap itu perkara biasa bagi seorang tua nyanyuk.

Sy hanya mendengar cerita ayah,tanpa syak yang bukan2. Sy ada juga bertanyakan tentang telefon rumah,nenek tak boleh berenggang langsung dengan telefon tu. Menurut ayah, nenek takde telefon sesiapa sebab dah beberapa tahun nenek mcm tu, bil telefon takde jugak rekod mana2 nombor yang tak dikenali. Semua panggilan telefon yang direkod, adalah panggilan yang dibuat oleh ayah sy sendiri. Jadi, ayah beranggapan nenek cuma bercakap seorang diri dengan telefon tu,takde dengan sesiapa. Pernah sekali, nenek langsung tak nak makan, tak nak keluar bilik, tak mandi..sebaliknya hanya duduk di bilik pandang telefon, seolah-olah menunggu panggilan dari seseorang. Kerana tak tahan dengan situasi tu yang memaksa ayah sy bertegas, ayah sy merampas telefon tu dengan syarat nenek sy,mesti makan. Nenek sy bergegas ke dapur,ayah sy sangkakan nenek nak pergi makan. Detik cemas berlaku bila nenek sy menggeledah dapur dan dapatkan pisau, mengugut untuk bunuh diri sekiranya telefon tu tak diserahkan ada dia. Ayah sedikit panik, cuba untuk memujuk,tp nenek hanya mahukan telefon. Ayah sy terpaksa serahkan dan sejak nenek kembali dengan telefon, nenek tak lagi mengamuk.

Keesokan hari nya, sy sekali lagi mendengar perbualan nenek dengan "seseorang" di telefon. Mcm mustahil nenek cuma cakap seorang sebab, mcm real pulak nenek tengah berkomunikasi. Senyap2 sy hendap lagi, sy tekad nak rampas telefon tu dari nenek,saja je nak cuba2 check kot2 betul ada orang dengan dia bercakap. Sy pura-pura masuk bilik nenek, konon nak ambik benang dan jarum, sebab peralatan menjahit, dalam bilik dia. Sedangkan sy ni,masukkan benang dalam jarum pun tak reti,ahaha. Sy pura-pura cari,nenek hanya menunjuk tempat peralatan menjahit yang dia simpan dengan menjuihkan bibir je,sy gelak. Nenek sambung balik bercakap dalam telefon.

"Tak pulang ke?Cakap kat dia,nenek dia dah masak ni.."
"Tengahari nanti pulang tak?.."
"Nanti bgtau Freddie ya,kamsiaaaa...kamsiaaaa..."

Kata nenek berulang kali. Tanpa melengah masa, sy terus rampas telefon tu dari nenek, pergelutan berlaku apabila nenek masih lagi memegang erat telefon dan mula menjerit tak tentu hala, tak nak telefonnya dirampas. Waktu tu,ayah sy dah pun keluar menemani ibu saudara sy membeli katil baru. Akhirnya,sy berjaya. Sy lekapkan telefon ke telinga dan agak terkejut apabila kedengaran suara seorang gadis yang kedengaran agak terpinga-pinga dan terkejut.

Kenny mengakhiri ceritanya ..

Dan aku lah gadis yang terpinga-pinga dan terkejut tu. Mana taknya, selama ni tak pernah2 pun dengar suara lain selain dari suara nenek tua tu,tiba2 timbul pulak si kenny tu. Betul2 drama lah dan aku tak pasti pulak drama ni panjang lagi ke tak episod dia, ending ntah macamana pulak nanti.

Aku ada email Freddie tentang kejadian ni, Freddie cakap, dia akan ke tempat aku,tapi tunggu hari sabtu atau ahad,hari yang dia tak bekerja je,hari lain dia tak free. Aku,Danny dan Kenny mula lah dengan plan nak temukan nenek Kenny dengan Freddie, mana tau betol2 kenal, walaupun mengikut logik akal, Freddie tiada kaitan darah langsung dengan keluarga Kenny,tapi tak salah kalau mencuba kan?

Dipendekkan cerita (walaupun aku tau korang suka aku taip panjang tapi aku dah mengantuk sgt nih,hehe), planning tu tak berjaya. Walaupun Freddie dah pun berada di dalam rumah Kenny, tapi dia tak dapat jumpa nenek tu,bukan sebab nenek tu tak nak, tapi sebab ayah Kenny yang melarang keras, dia cakap dia tak nak orang luar jumpa dengan nenek tu, takde keperluan langsung katanya. Hati org tua lebih sensitif dan mungkin jugak dia risau kitorang ada niat buruk pada keluarga dia.

Kami pulang dengan perasaan hampa bila hajat nak pertemukan Freddie dengan nenek tu tak kesampaian,kecewa. Pernah jugak aku ada idea jahat sikit, curi-curi jumpa waktu ayah Kenny takde kat rumah ke, tapi Kenny pulak tak setuju sebab Kenny tau ayahnya tu panas baran jugak, habis dia kalau kantoi ke apa, lebih-lebih lagi jirannya adalah keluarga ibu saudaranya sendiri,iaitu kakak kepada ayahnya,jadi peluang nak kantoi tu agak cerah la jugak.

Yang paling frust, sudah pastinya Freddie. Freddie masih tak putus asa, kali ni dengan cara lain pulak.

Freddie kata ... "Sy ada idea.. Apa kata kalau...."

"Kalau apa?" aku menyampuk, dah la cepat panic, bukan penyabar lagi,buruk betul perangai...

"Kalau kita...erm...." Freddie seperti teragak-agak.
"Aduhhh kalau ada idea baik punya,cakap je lah..." Aku pulak geram.

Freddie diam seketika dan berkongsi idea nya pada kami.
Aku dan Danny saling berpandangan.

"Hermmm....betul jugak,boleh pakai idea nih..." hati aku berbisik..

Bersambung..

SUMBER: CARI

0 24 shoutz!:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...