[ bersamaku ]

March 21, 2012

TAK PAHAM SUNGGUH!

Sesi berleter bermula lagi.
Kali ini menampilkan laman sosial terkini.
Segala yang tercetus di laman ini,
bakal tercetus menjadi trendy.

Ini yang berlaku minggu lepas.
Aku on facebook dengan pantas.
Almaklumla pakai chrome, laju zaass.
Sebab aku pakai streamyx, 1mbps. <-- kesah apa aku tak rhythm :P

Bila buka nampak benda ni.
Benda apa yang aku merepek?
Boleh tengok bawah sini.



Nampak apa yang berlaku?
Tak nampak sebab kecil macam kuku?
Meh I zoom sikit, kasi besar macam dalam muka buku.


OK sekarang nampak kan.
Bukan I nak kutuk yang bukan-bukan.
Tapi anda nampak sendiri depan-depan.
Adakah dengan Like, bukti sayang Tuhan????

Mari kita renungkan.
Dalam satu hari, cukupkah yang lima?
Dalam satu minggu, berapa subuh kita leka?
Dalam satu bulan, berapa kali betul-betul doa?
Dalam seumur hidup, dah berapa tahajjud kita?
Berapa kali bangun malam satu pertiga?

Relaks semua.
Bukan saya menghina.
Saya juga insan tak sempurna.
Saya juga seperti anda.
Dan sudah tentu, anda seperti saya.
Sempurna yang tiada.
Hanya Muhammad bin Abdullah selayaknya menerima.

Berbalik kepada isu.
Like di facebook.
Apa maknanya itu?

Seseorang post sesuatu.
Berikan ayat semanis madu.
Harapkan anda setuju.

Like jika sayang Allah.
Benarkah begitu?

Jika anda betul-betul sayangkanNya.
Mengapa tidak habiskan masa sujud kepadaNya?
Mengapa tidak beribadah kepadaNya?
Mengapa online facebook 24 jam tanpa mengingatiNya?

Seriously people.
All this post make me puke.
Not puking rainbows.
But the way 'round.

Sedarlah manusia.
Bukan nak mengata.
Tapi sudah nyata.
Tuhan tak suruh hambaNya like tanda sayang padaNya.
Tuhan suruh beralih kepadaNya, dari dunia yang sementara.

Kepada si poster.
Maaf jika terasa.
Kepada yang terlibat Like.
Ampun jika tersinggung.

Aku bukan hamba alim dan warak.
Tapi kanak-kanak juga,
tahu yang surat dan sirat padanya.

Sedarlah manusia.
Jika sayang Tuhan, lakukan perintahNya.
Bukan sebaliknya.

:)

March 12, 2012

KERANA AWAK CANTIK

Melihat dia dari jauh, sudah cukup buat aku terpegun. Sesekali mata menjeling, cuba mengimbas mana yang sempat pada susuk tubuhnya. Alangkah indahnya ciptaan Tuhan.

Dia melangkah rapi, umpama langkah seekor kucing yang menyilangkan kaki pada setiap hayunan langkahnya. Rapi dan teliti. Saat angin menghembus lembut pada wajahnya, terbang rambut panjang yang dibiarkan lepas tanpa diikat, mahupun ditutup. Hitam bersinar tatkala disuluh cahaya mentari.


March 10, 2012

March 5, 2012

KERETA HALIMUNAN PERTAMA

Jika anda seorang peminat tegar filem Harry Potter dan Lord of the Ring, pastinya anda dah tahu, Harry dan juga Frodo Baggins sudah pun ada baju halimunan yang dipakai.

Tapi saintis sekarang baru saja dapat mengenalpasti cara untuk menghilangkan sebuah kereta sedan, bukan magis, tapi teknologi.

Dengan menggunakan teknologi penyamaran yang dianggap berkesan, para saintis telah mengendalikan satu eksperimen ke atas kereta Mercedes Benz.

Eksperimen ini adalah salah satu iklan Mercedes Benz, yang menunjukkan bahawa kereta mereka seolah-olahnya tidak memberi kesan rumah hijau ke atas bumi. Itu tanggapan yang harus mereka beri kepada para pelanggan.

Teknologi ini memperkenalkan penggunaan lampu LED yang dibalut ke atas badan kereta tersebut.

Layan gambar + video.




Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...